Evenemang Företagande

Inspirationsföreläsning om sociala medier för företag

22 juni, 2011

Vi på Webbevakning föreläser ofta och gärna för företag, organisationer och i olika sammanhang. Vi har nyligen bland annat hållit föreläsningar för Statens Maritima Museer, varit talare på heldagskonferensen ”Social Media Return On Investment” i Informators regi och på ”Sociala medier för arbetsgivare” som HR etc och HR bloggen var initiativtagare till.

Det är riktigt roligt och intressant att hålla föreläsning eller seminarie varje gång. Självklart är det en pulshöjare och nervösa är vi alltid. Men det är kul, med en publik som är intresserad och vill lyssna, ofta i en trevlig inramning och inte minst så har vi en hel del att prata om och dela med oss av.

Föreläsning om grunder och inspiration för sociala medier

Förra onsdagen var det dags för ännu en föreläsning, denna gång på ämnet ”Grunder och inspiration för sociala medier” och det var Carl Carnebro hos oss som stod för framträdandet. Lyssnarna var alla anställda på NCM Development som var nyfikna både för sin egen skull och för att lära sig mer för användning i sina kunders verksamheter.
Vi var inbjudna av vår samarbetspartner Toolbox Marketing och Victoria Bengtsson från dem tog första passet, och därefter klev vi upp på scenen för andra halvan av föreläsningen. Vår del var inriktad på inspiration, case och exempel. Vår vinkel var även att i största möjliga mån göra allt det abstrakta med sociala medier så konkret som möjligt med koppling till verkliga satsningar.

Frågor och diskussioner

Som det ofta blir när det gäller sociala medier, så blev det även här en hel del diskussioner. Nyttiga sådana, och till största del inriktade på hur man gör, vad man ska tänka på och inte minst just hur kan vi själva göra, vad är lämpligt för oss? Hur får man tillbaka på sin investering, vad kan man förvänta sig?

Olika aspekter diskuterades, till exempel marknadsföring, varumärkesvård, kundservice, information. Värdet och vården av målgruppen, krav på organisation och kunskapsspridning. Från högt till lågt, från praktiskt handhavande till framtidsscenarier.

Kunskap ger bättre beslut

Det var givande för oss, och jag hoppas och tror att det var givande även för NCM Development. De har i alla fall fått en hel del att tänka på, oavsett om eller hur de väljer att bli aktiva i sociala medier.

Och bara genom detta första steg har de gjort helt rätt, de har ökat på sin kunskap och medvetenhet på området för att ha ett bra underlag för beslut. Kunskap är en konkurrensfördel.

Presentationen

Vi pratar gärna till korta punkter, så presentationen kanske inte är så självförklarande. Men vill du titta på innehållet och vilka case vi tog upp så har vi lagt upp den på Slideshare:

 

Du kanske också vill läsa

Inga kommentarer

Svara