Digital Knowledge Day 2013 – en sammanfattning

Igår, onsdagen den 10 april var det dags. Många glada och nyfikna samlades i lobbyn på Rival för att lyssna på nio talare, en paneldebatt och en intervju om det digitala landskapet och hur vi kan använda det. Allt i Search Integrations arrangemang Digital Knowledge Day, och livestreamat av FKDV.

Vill du titta på dagen i efterhand och lyssna på talarna, så finns alla filmer här. Jag har också länkat till respektive film under varje inlägg.

Digital Knoiwledge Day 2013

Programmet i stort

Här är mina reflektioner och hur jag uppfattade dragningarna, så att du själv kan sålla ut och läsa mer eller titta på sändningen i efterhand.

Först ut var Sara Andersson, moderator, som berättade om Search Integration och introducerade dagen och dagens förväntningar.

Olle Ahnve från Ericsson

Därefter klev Olle Ahnve från Ericsson upp på scenen och pratade om de strategiska aspekterna av ett företags onlinenärvaro, med inspirerande exempel från Just Ericssons varumärkestrategi och -arbete. Olle pratade mycket om den organisationskultursförändring som pågår och kommer att öka, i och med att vi blir allt fler digitala infödingar.

På Ericsson har man valt att omfamna det och styra organisationen mot de förutsättningar som digitala infödingar vill arbeta under. Det visar man även upp i företagets onlinenärvaro. Som underlag och inspiration använder man Ericsson Mobile Report. Mycket intressant, titta gärna på sändningen.

Se filmen.

Karin Zingmark från Viasat

Efter Olle tog Karin Zingmark, presschef på Viasat, över och berättade om Viasats resa in i sociala medier från 2008 och fram till 2012. Men inte bara det utan karin tog ett steg till, och berättade om misstagen som gjordes på vägen.

Ett angreppssätt som jag verkligen uppskattar, för då behöver inte vi andra göra exakt samma misstag. Vi kan göra andra istället. Karin riktade också viktiga tankar till de community managers och deras ledningar som inte förstår varandras arbete.

Se filmen.

Christoffer Brugge från Search Integration

Christoffer Brugge reflekterade runt vad som är en bra onlinenärvaro, med anslaget att många av oss nog har rätt bra hum om det. Men kärnfrågan var hur det, trots det, kan vara så svårt att genomföra?

Många fallerar i sina satsningar, tycker Christoffer, och visar på några av de fallgropar som han har identifierat. Och, delade med sig av sin erfarenhet om hur man kan undvika fallgroparna och hantera de svårigheter som kan uppstå.

Se filmen.

Fredrik Hallberg från Isobar

Fredrik Hallbergs session hette End of marketing – as we know it och handlade om varumärkens utveckling kopplat till sociala medier.Om hur markandskrafterna kan motarbetas av sociala medierambitionen. Relationsmediernas begränsning och helhetssynen som krävs för lyckad marknadskommunikation.

Med bra exempel förklarar han hur vi inte är rationella ekonomiska konsumenter. Varumärken måste ha pickups och  Köpta, ägda och förtjänade kanaler och hur de kan samverka, med basen i konsumenternas beteende. Mycket givande – och, marketing is not dead!

Se filmen.

Ingrid Nauclér från Antrop

Ingrid Nauclér från Antrop höll en mycket intressant dragning om produkt- och tjänsteutveckling som mycket snyggt och smart knöt ihop onlinenärvaro och digital marknadsföring med processen att ta fram produkter/tjänster, och det vidare arbetet. Vad som är nyckeln? Användarna. Involvera, lyssna, organisera. Mycket lyssnings- och sevärt.

Se filmen.

Niclas Strandh från United Power Ad Agency och Sarah Larsson Bernhardt från Knowit

Niclas Strandh och Sarah Larsson Bernhardt gick igenom många bra och mindre bra onlinekampanjer från olika avsändare och länder. Mycket bra, några exempel på när det inte fungerar och en analys av varför, vad man kanske borde ha gjort istället.

Se filmen.

Sarah och Niclas avslutade med den här söta filmen, något morbid, och med ett viktigt buskdap som har fått stor spridning i sociala medier. Men vem är avsändaren? Och har de som sprider den koll på det?

Paneldiskussion

En paneldiskussion med Malin Ströman från SVTi (SVT Interactive), Patrick Kampmann från Volontaire, Katarina Kolb från Liseberg och Erik Yström från Sony Mobile, ledd av Olle som höll första sessionen.

Ett intressant samtal med många angreppsvinklar och personliga erfarenheter och åsikter som både ifrågasätter och vidareutvecklar det som har gåtts igenom under dagen.

Se filmen.

Keynote Tracy Green, Head of online services, UK Parliament

Tracy Greens dragningen är på engelska, och handlar om hur det digitala nuförtiden är, eller kommer att bli en del av varje organisations DNA. Fokus för att få det att fungera och hålla ihop med en digital identitet och närvaro är organisations- och organisationskulturella förändringar, som innebär att digital kommer först. Tracy har gjort två sådana digitala förändringsarbeten och berättade om sina erfarenheter och slutsatser.

Se filmen.

Frågesession med Tracy Green, ledd av Joakim Jardenberg från Mindpark

Joakim ställde frågor och samtalade med Tracy om hennes session, utifrån det svenska synsättet och sina egna erfarenheter från många uppdrag, bland annat som Fredrik Reinfeldts digitalt sakkunnige vid Nordic Future Forum 2013 i Riga.

Se filmen.

Sammanfattningsvis

Min upplevelse av Digital Knowledge Day är att det har varit en mycket givande dag, med både inspirerande och konkreta dragningar. Det är lätt att göra kopplingar mellan de olika dragningarna, och gå hem berikad. Framförallt med insikten om att vi står inför ett förändringsarbete, där vi behöver jobba mindre i silos och mindre linjärt – och möta nya organisationskulturer som omfamnar digital.

Har du möjlighet, välj ut några av dragningarna och titta på dem i efterhand!

Som avslut fick vi sedan se den här lilla humorfilmen:

Social Share Counters
  1. Snygg sammanfattning. Men ang dumb wp ways to die skriver du ”Men vem är avsändaren? Och har de som sprider den koll på det?”
    Med det budskapet, och i ett case som det här – spelar det någon roll?

    • Anna-Carin Carnebro skriver:

      Jag uppfattade att det var den frågan/reflektionen som Sarah och Niclas hade runt det caset, förutom att det fått stor spridning. Just som en frågeställning runt att man kan göra en kampanj eller sak som får väldigt stor spridning, men också bör tänka på om man når den målgrupp/mål/PR/etc man vill ha.

  2. […] veckan var jag på Digital Knowledge Day, och jag tyckte att det var mycket bra. Du kan läsa min sammanfattning här. Några av dragnignarna har stannat kvar i bakhuvudet, och en av dem är Ingrid Nauclérs med […]

Kommentera inlägget