Evenemang

10 nyttiga tips från journalisten om ett bra pressmeddelande

26 mars, 2013

Frilansjournalisten Fredrik Wass, som har arbetat både på kundsidan i offentlig och privat sektor som på redaktioner (och har startat #blogg100) höll en välbesökt session på WebCoast om hur man skapar bra pressmeddelanden. Eftersom han suttit på båda sidorna har han förståelse för utmaningarna och kan ge tips från insidan om hur många journalister tänker.

Sessionen hette Så blir du en mediadarling och blev filmad och streamad av FKDV, du kan se den själv här om du vill. Tipsen finns också i Fredriks egen bloggskola om pressmeddelanden (del 1 och del 2), men jag återger dem här nedan också.

10 tips för ditt pressmeddelande

Fredrik började med att tala om att ett bra pressmeddelande och tänket bakom det går att använda i fler kanaler. Sedan gick han direkt in på tipsen, i en praktisk och kortfattad punktlista. En bra checklista, även för dig som är van att skriva pressmeddelanden.

10 tips för ditt pressmeddelande

1. Skicka aldrig, aldrig, aldrig en PDF-fil till en journalist med ditt pressmeddelande. Inte heller ett mejl där ämnesraden säger ”pressmeddelande”, och i mejlet står det ”Se bifogad fil”. Nej. Skriv rubriken på pressmeddelandet i ämnesraden, inledning och evenuellt pressmeddelandet i själva mejlet.

Ett pressmeddelande ska bli en artikel, så det är aldrig formgivningen som är produkten. Fredrik själv tar hellre emot en helt oformaterad text, som han själv kopierar och arbetar vidare med, ringer kontaktpersonen och utvecklar ämnet.

2. Återvänd till punkt 1. Skicka aldrig filer till en journalist, särskilt inte med konstiga format. Inte ens word – du vet inte vad mottagaren sitter på för version och variant. Gör journalistens tekniska arbete så enkelt som möjligt.

3. Innehåll. Varför är din information viktig? ”Företaget X öppnar nytt kontor i staden Y”. Låt det framgå i pressmeddelandet varför den informationen är viktig, motivera och argumentera för pressmeddelandet så att journalisten vet varför de ska ta upp det. Hur påverkar ditt företags nyhet omvärlden? Ju större publikation, desto större allmänintresse krävs för att ett pressmeddelande ska bli en artikel.

4. Sätt in dig själv i ett större sammanhang. Lyft ut dig ur ditt vanliga sammanhang, och ge relationerna till omvärlden, trender och övergripande fakta i ditt pressmeddelande. Hitta det större sammanhanget, själva kroken, på din egen nyhet som gör den nyhetsvärdig i publikationer, och koppla det till nyheten/företaget redan i pressmeddelandet.

Ha gärna en talesperson som kan uttala sig om branschen som helhet, inte bara företaget eller produkten. Som i sitt uttalande kan vara mer generisk och bekräfta den stora trenden, även om hen gör det i sin roll i organisationen eller företaget. Det är oftast så att man i en publikation pratar om en större trend, och personer kommer till tals på så sätt.

5. Förse journalisten med bra bilder! Massor av bra bilder, som passar att illustrera en artikel med. Ett stramt porträtt på talespersonen kompletteras med andra bilder som inte bara ser ut som pressbilder, utan kan användas som genrebilder – och framförallt, talar till sättaren/formgivaren av tidningen. Det kan ge mycket mer och ett större utrymme.

Bilderna ska finnas lättåtkomliga i pressummet på din webb/MyNewsDesk-konto och inte bifogas mejlet. Kom däremot ihåg att lägga med länk dit och till annat material. Tänk på att använda högupplösta bilder!

Logotyper är inte alls viktigt att förse en journalist med, de används generellt inte i artiklar. Kom  även ihåg instruktioner för hur bilder får användas (fotograf, publicering osv). Det är bra att även lägga upp på exempelvis Flickr så de är sökbara.

6. Gör inte hela jobbet åt journalisten. Du måste inte skriva en färdig artikel åt journalisten, utan lämna utrymme för förbättringar och vinklingar. Se till att svara på de klassiska frågorna i någon form i ditt pressmeddelande: vad, var, när, hur, vem och varför. Skriv även en kort inledning och en tydlig och informativ rubrik till ditt pressmeddelande. En svängig, ”catchy” rubrik sätter gärna journalisten själv.

7. Slipa på pratcitaten. Man kan gott ha med några pratcitat i ett  pressmeddelande, även om journalisten ofta vill få egna vid en intervju. Men hellre några än inga alls, och kom ihåg att formulera citat så att allmänintresset för nyheten stärks.

8. Rubriken, rubriken, rubriken. Den sämsta rubriken är ”Pressmeddelanden”. Fundera på vad ditt syfte med pressmeddelandet är och hur du kan formulera allmänintresset i din nyhet redan i rubriken. Exempel:

Opinionsbildande: 200 000 svenskar drabbas om X blir stoppad/av/ändras
Produkt/tjänst: 200 000 svenskar kan dra nytta av X
Satsning: Genom utvecklingen av X kommer 200 000 svenskar att slippa Y

9. Var tillgänglig. Lägg med en kontaktperson som är tillgänglig när och efter att pressmeddelandet släppts. Journalisten vill förmodligen prata med den som är insatt i nyheten! Det är med allra största sannolikhet inte en informatör, presschef etc utan den som är högst ansvarig och vet allt om det som pressmeddelandet handlar om. VD, expert eller liknande.

10. Stöd budskapet i de egna kanalerna. Stödjer sajten, Facebooksidan, Twitterkontot pressmeddelandet med mer material och vinklar? Man har ett momentum när man precis släppt ett pressmeddelande där man kan få ut mer av det genom att spinna vidare i sina egna kanaler.

11. Bonus: alla är olika. Alla journalister är olika, och fungerar olika. Inte minst avgör dagsformen på personen som läser mejlet. Hen kanske inte är tillgänglig? Dra inte för hårda växlar på om en specifik journalister reagerar på ett särskilt sätt vid något tillfälle.

Tyvärr funkar det bra att ringa efter att du skickat ett pressmeddelande för att följa upp det. Även om Fredrik själv inte uppskattar samtalen – kom ihåg att de måste komma från rätt person! – så innebär det att han kollar en extra gång på pressmeddelandet. Är det dessutom rätt person som ringer, kan intervjun ske på en gång.

Vad är den perfekta nyheten för en journalist då?

Fredrik avrundade med att berätta om den perfekta nyheten:

  • Den kommer aldrig i ett pressmeddelande (99 fall av 100)
  • Den kommer aldrig från en pr-konsult
  • Den är exklusiv
  • Den landar rakt i målgruppen

Några pressmeddelande-tips till från sessionen

Är det bättre att använda video till sin nyhet? Nja, är Fredriks svar. Text är fortfarande det snabbaste kommunikationsmedlet för pressmeddelanden, även om video är bättre på att bära känslor.

Lås inte in bilder i ditt pressrum genom att använda formulär, koder och inloggning. Vill du att de ska bli använda och öka möjligheterna för att ditt pressmeddelande blir en artikel låter du dem vara lättillgängliga.

Slå ihop sociala pressrum och pressrum – oavsett om det är en bloggare eller  en journalist på DN som vill skriva, ge dem material.

Hitta journalister du gillar och bygg ett kontaktnät. Välj även journalister med omsorg som skriver om ditt ämne. Vill du dessutom vara mån om företagets relationer till journalisterna? Skicka inte ditt pressmeddelande till varenda journalist i hela världen.

Du kanske också vill läsa

1 kommentar

  • Reply #Blogg100 - en utmaning vi antar, på vårt sätt - Webbevakningsbloggen 31 mars, 2013 at 22:24

    […] mars: 10 tips för pressmeddelanden från journalisten | […]

  • Svara