Employment Branding Verktyg

Mer dialog för företag på LinkedIn

7 oktober, 2011

LinkedIn lanserar ny funktion för företag att göra statusuppdateringarLinkedIn har i dagarna släppt en ny funktion för företagssidor. Företagssidorna har funnits sedan 2008 – du har väl koll på ditt företags sida? – och sedan ungefär ett och ett halvt år sedan har man kunnat följa företagssidor på LinkedIn.

Statusuppdateringar för företag

Personprofiler har kunnat posta statusuppdateringar ett bra tag på LinkedIn. Jag brukar till exempel posta blogginlägg härifrån till min personliga profil på LinkedIn, som sedan exponeras för mina kontakter på LinkedIn. Man kan också koppla samman till exempel sitt twitterflöde så att det automatpostas till LinkedIn. Nu släpps alltså samma funktion även för företagssidor.

Det ger dig som företagare möjligheten att posta uppdateringar från ditt företag till de som valt att följa er på LinkedIn. På uppdateringarna finns möjligheten att gilla, kommentera och dela, precis som på Facebook. När en följare agerar på en uppdatering syns det i flödet hos den personen, och er uppdatering exponeras för följarens nätverk.

Här är LinkedIns film som förklarar den nya funktionen.

Än så länge har jag inte sett funktionen på Webbevaknings LinkedInsida, men den kanske rullas ut allt eftersom. Kommentera gärna om du ser den på din företagssida.

Vad ska man posta?

Här gäller det igen att tänka på vad målgruppen vill veta och har för nytta av det ni postar. Kanske handlar det om employment branding för er, att visa att ni är en attraktiv arbetsgivare och företag. Ni vill bygga ert varumärke.

Lägg ut bilder, filmer länkar till material som passar det syftet som ni själva tagit fram, lägg ut sådant som visar att ni har koll på vad som händer i omvärlden och i branschen. Att ni bryr er. Men, gör det hela tiden på ett sådant sätt att ni visar att er målgrupp är i fokus. Från deras perspektiv.

Posta ert bloggflöde på LinkedIn-sidan

Har ni en företagsblogg? Ställ in så att sidan autopostar blogginläggen varje gång ni publicerar ett. Det gör ni om ni går in i editläge på sidan, och sedan lägger till RSS-flödet från bloggen i en ruta lite längre ner. Smidigt.

Du kanske också vill läsa

Inga kommentarer

Svara