Content

USA-valet i bilder – något vi kommer att se mer av?

6 november, 2012

Jag fick nyss ett nyhetsbrev från den svenska tjänsten Copygram, som hjälper instagrammare att dela, skriva ut och backa upp sina bilder. På Coypgram kan man också följa hashtaggar och en hel del annat. Det spännande med dagens nyhetsbrev är att det uppmanar alla amerikaner som kan att gå och rösta, och uppmanar att dela sitt röstande med andra genom foton.

En bilddriven kommunikation är högintressant. Vi har själva under en tid lagt ut mer bilder på vår Facebooksida från vår egen vardag, och ganska nyss skapat ett konto för Webbevakning på Instagram även om vi själva använt tjänsten privat längre. Bilder är enkelt, och roligt, och skapar engagemang.

USA-valet går att följa i bilder via olika strömmar, tjänster och hashtags

Bild från @barackobama

Längre ned i nyhetsbrevet tar tjänsten ställning för Barack Obama, men det är inte vad jag tycker är intressant i det här blogginlägget, även om det är en intressant diskussion i sig när företag tar ställning i politiska frågor. Nej, det intressanta är att se hur kommunikationen i bilder utvecklats och används.

31 % av amerikanerna använder mobilen som primär enhet att surfa på. De flesta mobiler har kamera, och många med mobiler har möjlighet att skildra sin värld i bilder genom tjänster som till exempel Instagram (som igår lanserade webbprofiler och inte längre enbart finns för mobilappar, även om funktionaliteten i dagsläget är begränsad). Bilder är också något som de flesta kan ta till sig, som går snabbt att se och tolka, och som bekant kan förmedla mer än tusen ord.

Därför kommer det att bli intressant att se hur USA-valet ser ut i bilder, och hur de stora medierna väljer att använda det. NBC News har till exempel skapat electionsgrams, som samlar alla bilder taggade med #nbcpolitics uppdelat på stater. När jag säger intressant, tänker jag inte bara i syftet för politik, utan i allmänhet för kommunikation.

Du kanske också vill läsa

Inga kommentarer

Svara