Bloggande

Unionen om #bloggduellen

30 maj, 2012

I förra inlägget svarade Karin Bäcklund från Almega på frågor om Bloggduellen som genomförs tillsammans med Unionen. Vi är glada att även Johan Ulvenlöv, ansvarig opinionsbildning i digitala medier på Unionen, vill svara på frågor och berätta hur man tänkt runt projektet och vad reaktionerna blivit.

Hur länge har ni bloggat?

Unionen Opinion har drivits i snart ett år.

Vilka hos er bloggar, och om vad?

Hos oss bloggar utredare och delar av kampanjteamet. Utredarna belyser sina områden medan kampanjteamet spanar efter trender och intressanta nyheter som kan beröra Unionen.

Vad tänkte ni när Almega kom med sitt förslag?

Vi backar inte för en schysst debatt, samtidigt var detta ett utmärkt tillfälle att prova något helt nytt. Vi filade lite på upplägget tillsammans och i all enkelhet så fungerar det väldigt bra.

Hur ser ni på bloggduellen ur ett strategiskt perspektiv?

Bloggduellen är ett bra sätt att lyfta frågor och diskutera dem med vår motpart, och göra det helt öppet, vilket ger andra möjlighet att delta.

Har ni arbetat med intern förankring, i så fall hur?

Våra utredare fokuserar på våra profilfrågor som är förankrade bland våra förtroendevalda.

När det gäller intern förankring handlar det om att göra det på rätt nivå. Det är onödigt att göra något så enkelt som en bloggduell komplex. Vi skriver redan varje dag på bloggen om olika frågor, att göra det mer organiserat är alltså ingen stor fråga. Det är en större fråga att förankra i en stor organisation att det ska bloggas överhuvudtaget. Här förespråkar jag devisen ”award risk more than you punish failure”. Starta, visa att det fungerar och du vinner skeptikernas förtroende.

Vad har ni fått för feedback såhär långt?

Enbart positivt.

Vad är reaktionerna internt, både hos de som bloggar och andra medarbetare?

Det har så klart tagit en del tid och det har krävts lite pusselläggning för att få ihop det. Men på det hela är detta en nyttig övning i att skriva och formulera sig. Vi jobbar kontinuerligt med att lyfta bloggen i interna sammanhang, men allra viktigast är att vi med bloggen når de målgrupper vi anser vara viktiga.

Tack Johan för att du ville svara på frågorna! Intressant att ta del av. Johan Ulvenlöv har med Unionen även gjort en analys av det politiska bloggandet i Sverige och dess utveckling från 2007 till 2012, samt är medgrundare till Netroots.

Du kanske också vill läsa

Inga kommentarer

Svara