Bloggande

Blogger’s Inn – ett av Scandics marknadsföringskoncept

3 juni, 2013

Har du hört talas om Blogger’s Inn? Det är ett koncept som hotellkedjan Scandic använder på två av sina hotell, och går ut på att bloggare som är på jobbrelaterat besök i Göteborg eller Stockholm har möjlighet att bo kostnadsfritt i Blogger’s Inn, ett konceptrum som är skräddarsytt för ”den digitala entreprenörens behov”.

scandics marknadsföringskoncept blogger's inn

Tanken är att hjälpa lovande bloggare, och alla bloggare kan ansöka med motivering till varför just de ska få chansen att bo i Blogger’s Inn. Det behövs ett giltigt skäl i form av någon kreativ verksamhet som handlar om eller berör orten, som en mässa, presskonferens eller affärsrelaterat möte.

För en tid sedan hade jag möjlighet att testa konceptet i Göteborg, i samband med ett affärsrelaterat besök i staden. Vilken upplevelse det var! På Scandic Rubinen är det en svit som utgör Blogger’s Inn, och det känns som att man blir rejält bortskämd. Morgonrock, frukt och choklad, stort badkar, vardagsrum, stor terrass med utsikt över Avenyn, och säng med sänghimmel. För att inte tala om multiladdare, ljudsystem, kamerastativ, laptopbricka, böcker och magasin som inspiration, ipad, och allehanda tekniska prylar man kan tänkas behöva som bloggare.

Bloggers Inn på Scandic Rubinen har en rejäl säng med sänghimmel

Jag blev nyfiken på hur det kom sig att man tog fram Blogger’s Inn som koncept och hur utfallet har blivit. Det är ett intressant sätt att nischa sig mot just digitala entreprenörer, och för min del stärktes bilden av Scandic till något betydligt positivare än jag upplevt förut. Jag passade på att ställa några frågor till Linda Abrahamsson som är General Manager på Scandic Rubinen.

När började ni med Blogger’s Inn och hur startade det?

När Scandic Grand Central öppnade i Stockolm hösten 2011 utvecklade de ett Bloggers inn tillsammans med Frida Ramstedt som driver den populära inredningsbloggen trendenser.se. Vi hade förstått att just de här digitala entreprenörerna är viktiga och blir allt fler. Frida hjälpte oss med en marknadsundersökning bland bloggare för att förstå vad som krävs i ett rum som ska serva den målgruppen.

När vi i Göteborg ville starta, tog vi kontakt med Frida igen. För mig var det viktigt att dels ta Blogger’s Inn även till Göteborg, men också att vidareutveckla det på Scandic Rubinen. På Blogger’s Inn på Rubinen valde vi att ta ett större rum, och att Frida fick fria händer att inreda rummet. Det skulle vara fyllt av inspiration.

Vad är målsättningen med konceptet?

Att underlätta resandet och idéutbytet runt och emellan bloggare, och att utveckla dagens hotellrumsstandard för att möta nya marknadskrav.

Vad har ni fått för respons hittills?

Många olika bloggare och även andra som journalister har bott i rummet, och vi har fått enorm positiv respons gällande interiör och utrustning. Men framförallt att vår lyhördhet mot en ny marknad uppskattas. Internt tycker personalen att det är roligt att vi satsar på nya saker, och de är väldigt stolta över vårt Blogger’s Inn och Frida Ramstedt varit med och inrett.

Vilken typ av bloggare är välkomna?

Alla i stort sett, så länge man har ett kreativt uppdrag på orten. Det kan vara mode, familj/mamma/pappa, design/interiör/foto, livsstil, musik/film/litteratur/dataspel, mat/dryck, PR/reklam/sociala media och sport/hobby. Det är bara att ansöka!

Här kan du läsa mer och ansöka om Blogger’s Inn på Scandic Grand Central i Stockholm, och här för Scandic Rubinen i Göteborg.

Bloggers Inn på Scandic Rubinen med utsikt över Avenyn

Du kanske också vill läsa

Inga kommentarer

Svara