Bloggande

Bloggeffekt – ett exempel ur verkligheten

23 oktober, 2012

Varför ska man ha en företagsblogg? Det är en fråga jag ofta får, och jag har ganska många svar på den. Bland annat att en blogg har mycket bra förutsättningar att komma högt upp i sökresultaten på exempelvis Google. Syns man i sökmotorerna ökar chanserna för fler besök, och med det kommer leads, kontakt, exponering och uppdrag som några exempel.

Just nu kan jag använda mig själv som ett praktiskt exempel på den typen av bloggeffekt. I fredags blev jag nämligen uppringd av en journalist på TV4 Nyhetsmorgon, som letade efter en entusiastisk instagramanvändare till lördagens program – och hon hittade mig, via min personliga blogg på Carnebro.se. Närmare bestämt det här inlägget.

Klockan 9.50 i lördags stod jag på Hötorget här i Stockholm med en kamera och mikrofon i ansiktet och blev intervjuad om mitt instagramanvändande och instagramanvändande i allmänhet. Det var väldigt roligt, och jag gör gärna om det. Men dessutom, två minuter direktsänd nationell teve som en effekt av att jag skriver och pratar om något som ligger mig varmt om hjärtat.

anna-carin carnebro om instagram i tv 4 nyhetsmorgon

Det är en effekt som är lätt att överföra till vad det kan betyda för företag eller organisationer i längden. I just det här fallet kanske den fortsatta effekten sker mest för mig som privatperson, eftersom det var i den rollen jag var med i Nyhetsmorgon.

Tänk om det varit du i din yrkesroll?

PS. Jag är inte den enda på Webbevakning som bloggar personligen. Kolla in Calles löparblogg också!

Du kanske också vill läsa

Inga kommentarer

Svara