Bloggande

Blogg100 – en översikt över svenskt bloggande

14 maj, 2013

Den svenska blogghistorien på #blogg100

Blogg100, eller den stora bloggutmaningen har vi skrivit om förr här på Webbevakningsbloggen. Vi deltog själva, och klarade faktiskt av att blogga varje dag i 100 dagar – även om vi spred ut vårt bloggande på fyra bloggar.

Igår den 13 maj var det dags för en stor finalträff som alla deltagare och intresserade blivit inbjudna till. Det var Fredrik Wass, intiativtagaren till blogg100, och Sveriges Kommunikatörer som samarrangerade ett evenemang med 135 deltagare på Historiska museet i Stockholm.

Det började med paneldiskussion för att prata om den svenska blogghistorien och det svenska bloggandet idag, och avslutades med bloggkompassen, en modell för att kartlägga bloggar. Och såklart, trevligt mingel efteråt. Här är en kort sammanfattning av paneldiskussionerna.

Den svenska blogghistorien

Först ut på scenen var Rebecca Crusoe och Jonas Söderström som samtalade tillsammans med Fredrik Wass om hur bloggandet i Sverige har utvecklats. Jonas skriver en bok om ämnet som släpps i höst, och den är delvis finansierad av IIS. Passar också på att tipsa om att Jonas gärna tar emot input och tips och på området svensk blogghistoria.

Boken kommer att släppas under creative commons, och Jonas har en idé om att samtidigt släppa en antologi med 100 svenska blogginlägg under årens lopp. Har du en idé om ett inlägg som satt sig i ditt minne, tipsa gärna Jonas! Han letar även efter de första svenska pionjärerna som företagsbloggade, och även den första svenska politikern (nej, det är inte Carl Bildt som man kan tro).

En intressant publikfråga var hur bloggläsandet i Sverige står sig mot motsvarande utomlands. Rebecca svarade att vi har en procentuellt högre andel läsning här än i USA. På topp 20-listan har vi en stor andel kvinnliga ”dagboksskrivare” medan det i andra länder är vanligare med politik- och mediabloggare. Just Sverige och Finland är stora på lifestylebloggande, som ”dagboksskrivande” egentligen kallas för när det handlar om bloggar.

Hans som under fem års tid gjorde undersökningen Bloggsverige, berättade att 2004/2005 var en vit medelålders man den vanligaste bloggaren. Två år senare var det unga tjejer och så såg det fortfarande ut vid den sista undersökningen 2009.

Så ligger blogglandet

Nästa paneldiskussion hade förutom Rebecca även med Ebba Kleberg von Sydow, känd för många från SVT med kungabröllop och Gokväll men också som tidigare chefredaktör på Veckorevyn, Karin Pettersson, politisk chefredaktör på Aftonbladet, och Hans Kullin, sociala medieransvarig på Coop. En intressant sammansatt panel.

Ebba fick den första frågan om hur bloggandet har förändrats, och berättade att hon själv arbetat hårt för att gruppen unga svenska bloggande kvinnor ska inse sin makt och det värde de har, genom bland annat Blog Awards på Veckorevyn. Just den gruppen har även förändrats och är numera till stor del förslagna affärskvinnor som tar kontroll över sitt eget imperium: tar betalt, fakturerar, förhandlar och söker upp olika samarbeten. Just för samarbeten är det ett ömsesidigt beroende  mellan företagen och bloggarna. Utvecklingen gör att det är svårt att dra gränsen mellan en bloggare, en Blondinbella och en entreprenör. Men kanske är det inte heller relevant, reflekterade Ebba.

Karin ser på utvecklingen och bloggandet idag, utifrån den politiska nischen, som en viktig opinionsfaktor. Hon använde exemplet med blogginlägget om Annikas sjuka mamma, som rörde upp känslor om sjukförsäkringen precis inför förra valet och påverkade opinionen. Däremot ser Karin att det politiska samtalet helt har flyttat över till Twitter från bloggandet, och att hon själv inte följer ett RSS-flöde längre – hon får länkarna till blogginlägg via Twitterflödet. Politiska bloggar idag är extremt nischade och handlar om en specifik sak och ett syfte, en eller flera sakfrågor. Det finns ett utrymme att ta, och ett sug efter någon som har ett bredare politiskt perspektiv, i bloggosfären.

Hans å sin sida berättade att på Coop arbetar man aktivt med matbloggare, eftersom de har en stor påverkan på konsumentbeteenden. Det gör man genom att identifiera bloggare och inleda samarbeten, skapa ambassadörer. När frågan om man är rädd för bloggdrev kom, svarade Hans att man ser väldigt få sådana idag. Det sker snarare på Facebook och Twitter, för att ett drev ska nå bloggare måste det ha gått jättelångt. Skillnaden är organisationer som bloggar, som fortfarande är en stor kraft och påverkar starkt. Rebecca flikade in att man som bloggare, oavsett nisch, måste våga acceptera att bloggen som format ensamt inte är ett maktmedel i alla givna situationer.

Fördelen med bloggen som opinionsbildande eller maktmedel, är att man i sitt eget medium kan kommunicera sitt budskap så rent som möjligt. Det problematiska för bloggläsarna är att man då också kan sakna en slags journalistisk bakgrundskontroll och frågeställningar.

Transparens och integritet

Fredrik ställde frågan om hur panelen såg på att bloggarna idag tänker runt transparens och integritet. Hans som har valt att hålla borta den personliga delen helt, ser en stor skillnad på sin son som är 14 år, där han och hans kompisar lägger ut väldigt mycket information som är personligt. Det tror han att föräldrar måste hålla koll på, och även att barn idag när de blir äldre kommer att ifrågasätta sina föräldrar som lagt ut mycket om dem.

Ebbas reflektion var att det är som en hängmatta, men att det är just tweens och tonåringar man pratar mest om. Men hon ser 60-plussarna, Gokvällpubliken, som lägger ut absolut allt till allmän beskådan på nätet. Det är de två grupperna som är ”värst”, men är det ett problem? En spännande diskussion tyckte Ebba, och Rebecca menade att vi som är vuxna har ett val med vad vi väljer att visa och inte visa, medan barn och ungdomar föds in i det. Där behöver föräldrar guida och prata med sina ungdomar.

Vad kännetecknar populära bloggare?

Om man lite snabbt tittar på topplistan kan det vara svårt att se ett samband, det finns allt från LCHF-bloggar till cupcakesbloggar, från lattemamma till träningsfreak. Men den gemensamma nämnaren är engagemanget, att man brinner för något, och att man gillar att skriva. Enligt Hans kom pengar alltid sist i Bloggsverigeundersökningen som motivator för bloggandet.

En annan gemensam nämnare är att de inte är supernischade, ska man tjäna pengar behöver man vara ganska bred. Sedan funkar alltid bloggare som känns som the girl nextdoor, den som folk vill vara granne med eller ihop med, men även bloggar som är provocerande.

Avslutningsvis

Fick historikern Jonas ordet och yttrade sig om bloggar som historiska artefakter. Jonas tycker att det är jätteviktigt att bloggarna bevaras, som artefakter och historieskrivning, och jämförde med Årstafruns dagbok. Hur ska vi annars veta hur folk levde på riktigt på 2000-talet? Veta vanligt folks tankar och leverne. En intressant poäng som man kanske inte tänker så ofta på.

Vill du följa eventet själv?

Sveriges Kommunikatörer bambusrade från eventet, tyvärr är ljudet lite svajigt då och då, men sevärt hur som.

 

Du kanske också vill läsa

1 kommentar

  • Reply Så ligger blogglandet – summering av Blogg100 på Historiska | Bisonblog 17 maj, 2013 at 10:39

    […] Carnebro sammanfattar bra på […]

  • Svara